حضور پررنگ فوتباليست‌ها در فضاي مجازي يکي از دغدغه‌هاي مربيان شده؛ طوري‌که همواره مربيان براي به حاشيه نرفتن بازيکنان خود استفاده از اينترنت و فعاليت بازيکنانشان در صفحات اجتماعي را محدود کرده‌اند.

گروه ورزشی مشرق- از فصل قبل بود که کم کم صدای برخی مربیان لیگ برتری به خاطر استفاده بیش از حد بعضی بازیکنان از گوشی های هوشمندشان درآمد؛ جایی که حتی حمید درخشان به خاطر حل این مشکل برای بازیکنانش جریمه هم در نظر گرفت.

استفاده از اسمارت فون ها و فضای مجازی در جامعه ما یک باره رشد چشمگیری داشت. فوتبالیست‌های ما هم از این قافله عقب نماندند و خیلی زود وارد فضای مجازی شدند. با رواج بیشتر برنامه های اجتماعی، کم کم استفاده بازیکنان از این برنامه‌ها بیشتر شد.

البته این معضل تنها مختص فوتبال ایران نیست؛ بلکه در لیگ‌های بزرگ و معتبر جهان هم مربیان و باشگاه‌ها با این مشکل روبرو هستند. همگی هم نگران لطمه زدن آن به فوتبال بازیکنان هستند چرا که وقت و تمرکز آنها را به خود معطوف می کند.

اینستاگرام علیه حرفه ای گری!

امروز بیشتر بازيکنان سرشناس با حضور فعال در شبکه‌هاي اجتماعي، به خصوص اينستاگرام، باعث شده تا نقش آنها در اين فضاها حتي از نقشي که در حرفه خود يعني فوتبال دارند پررنگ‌‌تر شود. در اين ميان زياده روي برخي حتي با واکنش‌هاي تندي نيز از سوي مربيان و مديران باشگاه‌ها روبرو شده است. برای مثال، فصل قبل حميد درخشان از جمله مربياني بود که به این موضوع واکنش نشان داد.

وی معتقد بود که نباید در اين امر حد تعادل را رد کرد. سرمربي پرسپوليس که از فعاليت بيش از حد برخي بازيکنانش در صفحات اجتماعي ناراضي بود، طي تذکري جدي و بي‌آنکه اسمي از شخصی ببرد، از آنها خواست تا به جاي هدر دادن زمان در صفحات اجتماعي و اينترنتي تمرکز خود را روي تمرينات افزایش دهند. البته درخشان برای حل این مشکل حتی برای بازیکنانش جریمه هم در نظر گرفت.

در همین مورد مرتضی محصص، کارشناس فوتبال صحبت‌های جالبی انجام می‌دهد که خواندن آن خالی از لطف نیست. وی می‌گوید: "ما خودمان هم از این برنامه‌ها استفاده می‌کنیم و نمی‌توانیم کسی را مجبور به ترک شبکه‌های اجتماعی کنیم."

محصص: استفاده باید درست باشد

محصص ادامه می‌دهد: "استفاده از شبکه‌های اجتماعی اگر به زندگی حرفه‌ای بازیکنان لطمه وارد نکند، ایرادی ندارد. حتی در برخی موارد کاملا موافق با استفاده از اینگونه برنامه‌ها هستم. به خصوص بازیکنانی که به زبان انگلیسی تسلط دارند می‌توانند با عضو شدن در صفحه‌های علمی که مربوط به فوتبال می‌شود و آموزنده هم هستند، کلی اطلاعات بدست بیاورند و از آن برای پیشرفت بهره ببرند."

البته این کارشناس فوتبال تاکید زیادی به این موضوع دارد: "زندگی حرفه ای بازیکنان مشخص است. اینکه چه زمانی استراحت کنند، چه زمانی تفریح کنند، چه غذایی بخورند و خیلی موارد دیگر. استفاده از فضای مجازی هم در صورتی که در این چارچوب باشد و لطمه‌ای به زندگی حرفه‌ای بازیکن وارد نکند، ایرادی ندارد. در واقع استفاده خوب از شبکه اجتماعی بد نیست."

محسن اثیمی، فعال رسانه‌ای هم تقریبا حرف‌هایی شبیه به صحبت‌های محصص را مطرح می‌کند: "فضای مجازی مثل هر وسیله ارتباطی دیگری، 2 نوع بهره دارد؛ مثبت و منفی. قطعا چون رفتار ورزشکاران و هنرمندان در جامعه بازخورد بیشتری دارد، باید بیشتر مراقب رفتار خود باشند. این یک بعد قضیه است و بعد دیگر آن مربوط به زندگی حرفه‌ای می‌شود؛ جایی که زمان خواب و استراحت مشخصی برایشان تعریف می‌شود."

اثیمی: ورزشکاران شب زنده دار نمی توانند حرفه ای باشند

این روزنامه نگار ورزشی تصریح می‌کند: "ورزشکار حرفه‌ای طبق علم روز دنیا باید در زمان مشخصی بخوابد چراکه در غیر اینصورت قطعا روز بعد در تمرینات یا در مسابقه شادابی و انرژی لازم را نخواهد داشت. این در حالی که ورزشکار نیمه شب خود را در فضای مجازی سیر می‌کند، امکان پذیر نیست."

اثیمی اشاره‌ای هم به خارجی‌ها دارد و می‌گوید: "بعضی اوقات وقتی از بازیکنان ایرانی در این مورد پرسش می‌شود، بازیکنان خارجی را مثال می‌زنند که مثلا رونالدو و مسی هم در فلان شبکه اجتماعی صفحه دارد. بله درست است! رونالدو و مسی هم در این شبکه‌ها فعال هستند اما اگر بازیکنی در زندگی ورزشی خود موفق باشد و عضو شبکه‌های اجتماعی هم باشد می‌توان از او ایراد گرفت؟ قطعا نمی‌توان و اگر هم انتقادی باشد آن انتقاد بدون شک ملایم تر خواهد بود."

وی در پایان این مسئله را از بعد دیگری هم مورد ارزیابی قرار داده و عنوان می‌کند: "مسئله دیگری که خیلی به چشم می‌آید، کامنت‌های زشتی است که زیر پست بازیکنان منتشر می‌شود. واقعا حرف‌هایی رد و بدل می‌شود که بعضا حتی نمی‌توان آنها را خواند. فضای مجازی طوری نیست که چارچوب خاص و فیلترهای رسانه داشته باشد و همین هم گاها برای بازیکنان حاشیه ایجاد می‌کند."

وقتی از مسائل مربوط به زندگی حرفه‌ای ورزشکاری هم بگذریم، با نگاهی گذرا به کامنت‌هایی که در زیر پست بازیکنان باید گفت شاید این یک بازی دو سر باخت برای ستاره‌های فوتبال باشد. آنهایی که باید وقت خود را صرف تمرین و آمادگی مسابقه کنند، سر در موبایل ها و نرم افزارها کرده اند. رفتاری که نشان می دهد چقدر ستاره های مستطیل سبز ما از حرفه ای گری دور بوده و با آن فاصله دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس